Neuropsychological Intervention with Children and Adolescents - A Review of the Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/pssa.v11i2.811

Keywords:

neuropsychological intervention, cognitive rehabilitation, childhood, adolescence

Abstract

This article aimed to carry out a literary review of the scientific studies published in the last ten years in neuropsychological rehabilitation/ intervention with children and adolescents, seeking to identify how programs with approaches focused on academic and executive difficulties are articulated with family and school demands . The main databases used were PubMed, SciELO and Redalyc. Among the 89 articles found, ten were selected because they included methods for teaching strategies that facilitated school learning and adaptive behaviors. The results of the studies suggest that neuropsychological intervention in children and adolescents promotes the development of cognitive abilities and the processes of language acquisition. However, in view of the distance between the clinical context of intervention and the educational context, more studies need to be promoted in search of a more integrated view on these spaces for promoting development.

Author Biographies

Mônica Narciso Guimarães, Instituto Brasileiro de Medicina de Reabilitação, Campus Barra, Rio de Janeiro

- Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Pós-graduanda em Neuropsicologia pelo Centro Universitário IBMR. Especialista em Psicanálise e Psiquiatria com Crianças e Adolescentes e graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Graduada em Psicologia pela UFF.  Atua como Psicóloga clínica. Tem experiência na área de Educação, Ensino-Aprendizagem e Neurociências

Roberta Angelo Monteiro, IBMR Instituto Brasileiro de Medicina e reabilitação

Pós-graduanda em Neuropsicologia pelo Centro Universitário IBMR. Especialista em linguagem e em fonoaudiologia educacional pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia. Fonoaudióloga e psicopedagoga da equipe multidisciplinar FonoCom no RJ.

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Published

2019-07-17

How to Cite

Guimarães, M. N., & Monteiro, R. A. (2019). Neuropsychological Intervention with Children and Adolescents - A Review of the Literature. Revista Psicologia E Saúde, 11(2), 131–144. https://doi.org/10.20435/pssa.v11i2.811

Issue

Section

Dossiê: "Neurociência e Saúde"