Neuropsychological Intervention with Children and Adolescents - A Review of the Literature
DOI:
https://doi.org/10.20435/pssa.v11i2.811Keywords:
neuropsychological intervention, cognitive rehabilitation, childhood, adolescenceAbstract
This article aimed to carry out a literary review of the scientific studies published in the last ten years in neuropsychological rehabilitation/ intervention with children and adolescents, seeking to identify how programs with approaches focused on academic and executive difficulties are articulated with family and school demands . The main databases used were PubMed, SciELO and Redalyc. Among the 89 articles found, ten were selected because they included methods for teaching strategies that facilitated school learning and adaptive behaviors. The results of the studies suggest that neuropsychological intervention in children and adolescents promotes the development of cognitive abilities and the processes of language acquisition. However, in view of the distance between the clinical context of intervention and the educational context, more studies need to be promoted in search of a more integrated view on these spaces for promoting development.
References
Agundis, M. S. M., & Sánchez, M. R. B. (2013). Intervención neuropsicológica en adolescente con problemas de aprendizaje. Análisis de caso. Revista Neuropsicologia Latinoamericana, 5(1), 49-57. Disponível em http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=439542719007
Barrera, J. B. J., & Sánchez, M. R. B. (2014). Corrección neuropsicológica en las dificultades de la expresión y la comprensión del lenguaje. Pensamiento Psicológico, 12(1), 113-127. Disponível em http://www.redalyc.org/pdf/801/80132817008.pdf
Bigorra, A., Garolera, M., Guijarro, S., & Hervas, A. (2016). Impact of working memory training on hot executive functions (decision-making and theory of mind) in children with ADHD: a randomized controlled trial. Neuropsychiatry, 6(5), 251–263. Disponível em https://pdfs.semanticscholar.org/b55b/c8b151d5f78068ad081577c7a6f7913e85c7.pdf
Carvalho, C. F. (2017). Programa de estimulação das funções executivas: Contribuições para o desenvolvimento cognitivo de crianças em situação de vulnerabilidade e expostas ao manganês. (Tese de Doutorado, Universidade Federal da Bahia). Disponível em https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/25658/1/Chrissie%20Carvalho%202017%20-%20Tese%20de%20Doutorado%20-%20Her%C3%B3is%20da%20Mente.pdf
Fuentes, D., & Lunardi, L. (2016). Funções executivas na sala de aula. In: L. F. Malloy-Diniz, P. Mattos, N. Abreu, & D. Fuentes (Orgs.), Neuropsicologia: Aplicações clínicas (pp. 291-300). Porto Alegre: Artmed.
Gindri, G., Frison, T. B., Oliveira, C. R., Zimmermann, N., Netto, T. M., Landeira-Fernandez, J., . . . Fonseca, R. P. (2012). Métodos em reabilitação neuropsicológica. In Landeira-Fernandez, J., & Fukusima, S. (Orgs.), Métodos em Neurociência (pp. 343-375). São Paulo: Manole. Disponível em http://www.nnce.org/Arquivos/Artigos/2012/gindri_etal_2012.pdf
González, M. A. M., Garcia, E. L., Solovieva, Y., & Rojas, L. Q. (2014). Evaluación y corrección neuropsicológica del lenguaje en la infância. Pensamiento Psicológico, 12(1), 39-53. Disponível em http://www.redalyc.org/html/801/80131179003/
Jiménez-Jiménez, S., & Marques, D. F. (2018). Impacto da intervenção neuropsicológica infantil no desenvolvimento do sistema executivo. Análise de um caso. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(1), 11-28. Disponível em http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v36n1/1794-4724-apl-36-01-00011.pdf
Jiménez-Jiménez, S., & Morales, T. N. (2014). Intervención neuropsicológica de la memoria en un caso infantil diagnosticado con VIH. Revista CES Psicología, 7(1), 113-129. Disponível em http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-30802014000100010
Loaiza, J. G., Calderón-Delgado, L., & Barrera-Valencia, M. (2014) ¿Es efectivo el entrenamiento en Neurofeedback para el tratamiento del TDAH? Resultados a partir de uma revisión sistemática. Revista CES Psicología, 7(1), 16-34. Disponível em http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v7n1/v7n1a03.pdf
LURIA, A. R. (1986). Pensamento e linguagem: As últimas conferências de Luria (D. M. Lichtenstein, & M. Corso, Trans.). Porto Alegre: Artes Médicas.
Macsween, J. V. (2017). The effects of executive function and attention training for children: The role of motivation and self-concept. (Tese de Doutorado, University of Victoria, Canadá). Disponível em https://dspace.library.uvic.ca/bitstream/handle/1828/8332/MacSween_Jennifer_PhD_2017.pdf?sequence=1
Menezes, A., Dias, N. M., Trevisan, B. T., Carreiro, L. R. R., & Seabra, A. G. (2015). Intervention for executive functions in attention deficit and hyperactivity disorder. Arquivos de Neuropsiquiatria, 73(3), 227-236. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0004-282X2015000300227&script=sci_abstract&tlng=pt
Miotto, E. C., Serrao, V. T., Guerra, G. B., Lúcia, M. C. S., & Scaffet, M. (2008). Cognitive rehabilitation of neuropsychological deficits and mild cognitive impairment - A review of the literature. Dementia & Neuropsychologia, 2(2), 139-145. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-57642008000200139
Ronquillo, N. M., Flores, M. A. G., Machinskaya, R. I., García, E.M. L. (2013). Intervención neuropsicológica en un adolescente con problemas de aprendizaje: Estudio de caso. Revista Neuropsicologia Latinoamericana, 5(1), 37-48. Disponível em http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=439542719006
Santos, F. H. (2004). Reabilitação cognitiva pediátrica. In Santos, F. H.; Andrade, V. M., & Bueno, O. F. (Orgs.). Neuropsicologia hoje. Porto Alegre: Artmed.
Santos, F. H. (2005). Reabilitação neuropsicológica pediátrica. Psicologia Ciência e Profissão, 25(3), 450-461. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-98932005000300009&script=sci_abstract&tlng=pt
Santos, F. H., & Nascimento, J. M. (2016). Reabilitação da discalculia e da dislexia. In Malloy-Diniz, L. F., Mattos, P., Abreu, N., & Fuentes, D. (Orgs.), Neuropsicologia: Aplicações clínicas (pp. 301-318). Porto Alegre: Artmed.
Schiavon, B. K., Vieira, B. S., Viola, T. W., Souza, L. S. A., Rigoli, M. M., Fonseca, R. P., & Oliveira, R. G. (2013). Rehabilitation of executive functions: Implications and strategies. Avances en Psicología Latinoamericana, 31(1), 110-120. Disponível em http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-47242013000100009
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The articles published on journal Psicologia e Saúde holds the copyrights of all texts published by it. Due to that, there is a demand for a letter of copyright cession (see Appreciation). The full reproduction of any article of this Journal in other publications, by any means, requires a written authorization of the Editorial Board. Partial reproductions of articles (abstracts, more than 500 words of text, tables, pictures and other illustrations, sound files) should have the written permission of the Editorial Board and the Authors.