Social anxiety and comorbidities in higher education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/pssa.v13i4.1163

Keywords:

social anxiety, depression, psychological distress, college education

Abstract

Introduction: Changes in teaching can harm the teacher's mental health. This study aimed to evaluate the presence of social anxiety disorder and comorbidities in higher education teachers. Method: Quantitative, cross-sectional and correlational study. Fifty teachers participated, being 58% women with an average age of 35 years. The instruments used were: Social Anxiety Questionnaire for Adults (CASO) and Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21). Results: A deficient repertoire was identified in the factors Assertive Expression of Discomfort, Displeasure or Boredom (16%), Interaction with Strangers (2%), Being in Evidence and Playing Ridiculous (2%). Moderate, severe and extremely severe symptoms of depression, anxiety and stress were found. Discussion: Variables detrimental to teacher performance and student interaction were identified. Conclusions: Studying teachers mental health can contribute to their well-being and the quality of the teaching-learning process.

Author Biographies

Thiago Fortes Wagner, Faculdade Meridional (IMED)

Psicólogo pela Faculdade Meridional (IMED).

Camila Heck, Faculdade Meridional (IMED)

Mestra em Psicologia pela Faculdade Meridional (IMED). Bolsista CAPES/PROSUP. Psicóloga educacional na Prefeitura Municipal de Santa Rosa, RS.

Simone Nenê Portela Dalbosco, Faculdade Meridional (IMED)

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Francisco (USF) e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Assessoria em Desenvolvimento Organizacional e Carreira, em parceria com A Ponte Estratégias de Educação.

Camila Rosa de Oliveira, Faculdade Meridional (IMED)

Pós-Doutora em Psicologia e Doutora em Gerontologia Biomédica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Coordenadora e professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade Meridional (IMED).

Marcia Fortes Wagner, Faculdade Meridional (IMED)

Doutora e Mestre em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Faculdade Meridional (IMED), Passo Fundo, RS.

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Published

2022-04-26

How to Cite

Wagner, T. F., Heck, C., Dalbosco, S. N. P., de Oliveira, C. R., & Wagner, M. F. (2022). Social anxiety and comorbidities in higher education teachers. Revista Psicologia E Saúde, 13(4), 3–13. https://doi.org/10.20435/pssa.v13i4.1163

Issue

Section

Articles