Interprofessionality and Matrix Support in Primary Care: Professionals´s Conceptions
DOI:
https://doi.org/10.20435/pssa.v1i1.1870Keywords:
Unified Health System, primary care, intreprofessionality, matrix supportAbstract
The objective was to analyze the conceptions of health professionals in Primary Care about interprofessionalism and matrix support, as well as the challenges and potential of its implementation. A study with a qualitative approach was carried out, with 17 health professionals. For data collection, two Focus Groups were carried out in a virtual environment, and the data were analyzed according to content analysis. The results indicate that interprofessionalism and matrix support are practices with common goals and are guided by the development of collaborative work and the exercise of interdisciplinarity. The complementarity of knowledge between the different categories was highlighted as potential, while the work overload and exhaustion of the teams were pointed out as challenges for carrying out these practices. The importance of interprofessionality and matrix support is highlighted as dialogic tools capable of overcoming power hierarchies in the health field and the dichotomy between learning and teaching.
References
Amaral, C. E. M., Torrenté, M. O. N., Torrenté, M., & Moreira, C. P. (2018). Apoio matricial em Saúde Mental na atenção básica: Efeitos na compreensão e manejo por parte de agentes comunitários de saúde. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 22(66), 801–812. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0473 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0473
Backes, D. S., Colomé, J. S., Erdmann, R. H., & Lunardi, V. L. (2011). Grupo focal como técnica de coleta e análise de dados em pesquisas qualitativas. O Mundo da Saúde, 35(4), 438–442. http://bvsms.saude.gov.br/bvs/artigos/grupo_focal_como_tecnica_coleta_analise_dados_pesquisa_qualitativa.pdf DOI: https://doi.org/10.15343/0104-7809.2011354438442
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Canadian Interprofessional Health Collaborativa. (2010). A national interprofissional competence framework. Vancouver: Canadian Interprofessional Health Collaborative.
Cunha, G. T., & Campos, G. W. S. (2011). Apoio matricial e atenção primária em saúde. Saúde e Sociedade, 20(4), 961–970. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902011000400013 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902011000400013
Dantas, N. F., & Passos, I. C. F. (2018). Apoio matricial em saúde mental no SUS de Belo Horizonte: Perspectivas dos trabalhadores. Trabalho, Educação e Saúde, 16(1), 201–220. http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00097 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00097
Figueiredo, M. D., & Campos, R. O. (2009). Saúde Mental na atenção básica à saúde de Campinas, SP: Uma rede ou um emaranhado? Ciência & Saúde Coletiva, 14(1), 129–138. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232009000100018 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000100018
Fonsêca, G. S., & Junqueira, S. R. (2017). Políticas de reorientação da formação, qualificação e provimento profissional em saúde: Itinerários e interfaces das estratégias indutoras de mudanças. In C. C. Silva Filho, C. A. Garcia Jr, & D. F. Kovaleski (Orgs.), VER-SUS Santa Catarina: Itinerários (trans)formadores em saúde. Copiart.
Freire, P. (2016). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 53ª ed. Paz e Terra.
Iglesias, A., & Avellar, L. Z. (2019). Matriciamento em saúde mental: Práticas e concepções trazidas por equipes de referência, matriciadores e gestores. Ciência & Saúde Coletiva, 24(4), 1247–1254. http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232018244.05362017 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.05362017
Mendes, R., Fernandez, J. C. A., & Sacardo, D. P. (2016). Promoção da saúde e participação: Abordagens e indagações. Saúde em Debate, 40(18), 190–203. http://dx.doi.org/10.1590/0103-1104-20161080016 DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104-20161080016
Lima, D. K. R. R., & Guimarães, J. (2019). Articulação da Rede de Atenção Psicossocial e continuidade do cuidado em território: Problematizando possíveis relações. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 29(3), e290310. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312019290310 DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-73312019290310
Lima, V. V., Ribeiro, E. C. O., Padilha, R. Q., & Mourthé Júnior, C. A. (2018). Desafios na educação de profissionais de saúde: Uma abordagem interdisciplinar e interprofissional. Interface (Botucatu), 22(Supl. 2), 1549–1562. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0722 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0722
Oliveira, M. M., & Campos, G. W. S. (2017). Formação para o Apoio Matricial: Percepção dos profissionais sobre processos de formação. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 27(2), 187–206. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312017000200002 DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-73312017000200002
Organização Mundial da Saúde. (2010). Marco para ação em educação interprofissional e prática colaborativa. WHO.
Peduzzi, M., & Agreli, H. F. (2018). Trabalho em equipe e prática colaborativa na Atenção Primária à Saúde. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 22(2), 1525–1534. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0827 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0827
Peduzzi, M., Agreli, H. F., Silva, J. A. M., & Souza, H. S. (2020). Trabalho em equipe: Uma revisita ao conceito e a seus desdobramentos do trabalho interprofissional. Trabalho, Educação e Saúde, 18(1), e0024678. http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00246 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00246
Pegoraro, R. F., Cassimiro, T. J. L., & Leão, N. C. (2014). Matriciamento em Saúde Mental segundo profissionais da Estratégia da saúde da família. Psicologia em Estudo, 19(4), 621–631. http://dx.doi.org/10.1590/1413-73722348905 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-73722348905
Previato, G. F., & Baldissera, V. D. A. (2018). A comunicação na perspectiva dialógica da prática interprofissional colaborativa em saúde na Atenção Primária à Saúde. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 22(2), 1535–1547. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622017.0647 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0647
Scherer, M. D. A., Pires, D., & Schwartz, Y. (2009). Trabalho coletivo: Um desafio para a gestão em saúde. Revista de Saúde Pública, 43(4), 721–725. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102009000400020 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102009000400020
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The articles published on journal Psicologia e Saúde holds the copyrights of all texts published by it. Due to that, there is a demand for a letter of copyright cession (see Appreciation). The full reproduction of any article of this Journal in other publications, by any means, requires a written authorization of the Editorial Board. Partial reproductions of articles (abstracts, more than 500 words of text, tables, pictures and other illustrations, sound files) should have the written permission of the Editorial Board and the Authors.