COVID-19 Pandemic Effects on a Sample of Health Sciences University Students from North of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/pssa.v16i1.2554

Keywords:

Mental health, students, university, pandemic

Abstract

Introduction: Anxiety, stress and depression affect individuals in different ways. Studies show that university students may have bigger prevalence in these disorders and the COVID-19 pandemic could have also collaborated to higher degrees. Methods: This is a cross-sectional, descriptive and exploratory study with quantitative data analysis, carried out at a private university in 2022, which aimed to analyze the prevalence of depression, anxiety and stress in health science university students who studied during the COVID-19 pandemic. Participants answered the TCLE, Sociodemographic and Economic Questionnaire and Anxiety, Depression and Stress Scale (EADS-21). Results: 55 students participated, mostly female, average age of 23 years, make use of alcoholic beverages, physical activities and leisure, do not consume nicotine or illicit drugs. As for the EADS-21, most were within the normal range in terms of anxiety and stress, but 1/3 of the sample had moderate depression and a large number of participants showed extremely severe anxiety and depression. Discussions: Even with relatively healthy lifestyle habits, a significant portion of the sample shows signs of severe psychological distress. Conclusion: The results of the study suggest that, even after the critical period of the pandemic, the university students in the sample show signs of psychological distress. 

Author Biographies

Lorena do Rosario Lira, Centro Universitário do Estado do Pará (CESUPA)

Graduada em Psicologia pelo Centro Universitário do Pará (CESUPA).

Isabela Dias Ferreira, Centro Universitário do Estado do Pará (CESUPA)

Graduada em Psicologia no Centro Universitário do Pará (CESUPA). Psicóloga da equipe E-multi, Prefeitura Municipal de Castanhal, PA.

Ana Emília Vita Carvalho, Centro Universitário do Estado do Pará (CESUPA)

Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo (USP), campus Ribeirão Preto. Docente permanente do Programa de Mestrado Profissional em Ensino em Saúde – Educação Médica do Centro Universitário do Estado do Pará (ESEM-CESUPA), e dos cursos de graduação em Psicologia e em Medicina.

References

Amaral, F. N. L., Melo, C. S. de, Pinto, L. S., & Sousa, D. S. de (2021). Lifestyle profile and prevalence of Burnout Syndrome in health students at a private university in Santarém-PA during the Covid-19 pandemic: A cross-cutting study. Research, Society and Development, 10(14), e513101422772. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i14.22772

American Psychological Association. (n.d.). Depression. https://www.apa.org/topics/depression/index

Barbosa, L. N. F., Melo, M. C. B. de, Cunha, M. do C. V. da, Albuquerque, E. N., Costa, J. M., & Silva, E. F. F. da. (2021). Brazilian’s frequency of anxiety, depression and stress symptoms in the COVID-19 pandemic. Revista Brasileira De Saúde Materno Infantil, 21, 413–419. https://doi.org/10.1590/1806-9304202100S200005

Barros, M. S. M. R. de, & Costa, L. S. (2019). Perfil do consumo de álcool entre estudantes universitários. SMAD, Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas (Edição Em Português), 15(1), 4-13. https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2019.000353

Brandtner, M., & Bardagi, M. (2009). Sintomatologia de depressão e ansiedade em estudantes de uma universidade privada do Rio Grande do Sul. Gerais. Revista Interinstitucional de Psicologia, 2(2), 81–91. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202009000200004&lng=pt&tlng=pt.

Freitas, P. H. B. de, Meireles, A. L., Barroso, S. M, Bandeira, M. de B., Abreu, M. N. S., David, G. L., Paula, W. de, & Cardoso, C. S. (2022). The profile of quality of life and mental health of university students in the healthcare field. Research, Society and Development, 11(1), e35011125095. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i1.25095

Frota, I. J., Fé, A. A.C. M., Paula, F. T. M. de Moura, V. E. G. S. de & Campos, E. de M. (2022). Transtornos de ansiedade: histórico, aspectos clínicos e classificações atuais. Revista de Saúde e Ciências Biológicas. 10(1), 1–8 http://dx.doi.org/10.12662/2317-3076jhbs.v10i1.3971.p1-8.2022

Guimarães, C. C., Moraes, H. A. B., Barboza, M. E. S., & Mesquita, R. R. (2020). Saúde mental do estudante de psicologia: Possíveis implicações para sua atuação profissional. Revista Trabalho (En)cena, 5(1), 269–284. https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P269

Gundim, V. A., Encarnação, J. P. da, Santos, F. C., Santos, J. E. dos, Vasconcellos, E. A., & Souza, R. C. de. (2020). Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de Covid-19. Revista Baiana de Enfermagem, 35. https://doi.org/10.18471/rbe.v35.37293

Guo, Q., Zheng, Y., Shi, J., Wang, J., Li, G., Li, C., Fromson, J. A., Xu, Y., Liu, X., Xu, H., Zhang, T., Lu, Y., Chen, X., Hu, H., Tang, Y., Yang, S., Zhou, H., Wang, X., Chen, H. . . . Yang, Z. (2020). Immediate psychological distress in quarantined patients with COVID-19 and its association with peripheral inflammation: A mixed-method study. Brain, Behavior, and Immunity, 88, 17–27. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.05.038

Hirschle, A. L. T., & Gondim, S. M. G. (2020). Estresse e bem-estar no trabalho: Uma revisão de literatura. Ciência & Saúde Coletiva, 25(7), 2721–2736. https://doi.org/10.1590/1413-81232020257.27902017

Jardim, M. G. L., Castro, T. S., & Ferreira-Rodrigues, C. F. (2020). Sintomatologia Depressiva, Estresse e Ansiedade em Universitários. Psico-USF, 25(4), 645–657. https://doi.org/10.1590/1413/82712020250405

Kumar, B., Shah, M. A. A., Kumari, R., Kumar, A., Kumar, J., & Tahir, A. (2019). Depression, Anxiety, and Stress Among Final-year Medical Students. Cureus, 11(3), e4257. https://doi.org/10.7759/cureus.4257

Maia, B. R., & Dias, P. C. (2020). Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: O impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200067. http://dx.doi.org/10.1590/1982-0275202037e200067

Martins, B. G., Silva, W. R., Maroco, J., & Campos, J. A. D. B. (2019). Escala de Depressão, Ansiedade e Estresse: Propriedades psicométricas e prevalência das afetividades. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 68(1), 32–41. https://doi.org/10.1590/0047-2085000000222

Oliveira, E. S. de, Gonçalves, C. S., Araújo, A. R., Viegas, Z. V. de B., Aragão, F. B. A., & Salvador, E. P. (2021). Nível de atividade física e fatores relacionados em universitários da área da saúde: Um estudo longitudinal. Journal of Physical Education, 32, e3230. https://doi.org/10.4025/JPHYSEDUC.V32I1.3230

Organização Mundial da Saúde. (2021). Classificação Internacional de Doenças. 11ª ed. https://icd.who.int/en

Organização Mundial da Saúde. (2022). World mental health report: Transforming mental health for all. https://www.who.int/publications/i/item/9789240049338

Othman, N., Ahmad, F., El Morr, C., & Rivto, P. (2019). Perceived impact of contextual determinants on depression, anxiety and stress: A survey with university students. International Journal of Mental Health Systems, 13(17), (n.p.). https://ijmhs.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13033-019-0275-x

Ramón-Arbués, E., Gea-Caballero, V., Granada-López, J. M., Juárez-Vela, R., Pellicer-García, B., & Antón-Solanas, I. (2020). The Prevalence of Depression, Anxiety and Stress and Their Associated Factors in College Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 7001. https://doi.org/10.3390/ijerph17197001

Souza, S. L. X., Laureano, I. C. C., & Cavalcanti, A. L. (2021) Estão os estudantes de odontologia com medo do Coronavírus? Um estudo piloto utilizando a escala de medo da COVID-19. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, 20(1), p. 28–32. http://dx.doi.org/10.9771/cmbio.v20i1.43572

Published

2024-08-28

How to Cite

Lira, L. do R. ., Ferreira, I. D., & Carvalho, A. E. V. (2024). COVID-19 Pandemic Effects on a Sample of Health Sciences University Students from North of Brazil. Revista Psicologia E Saúde, 16(2), e16182554. https://doi.org/10.20435/pssa.v16i1.2554

Issue

Section

Articles